آدرس: بیرجند - سازمان مدیریت آرامستانهای شهرداری بیرجند

تلفن : 05632222120 و 1530 | فکس : 05632237310

اهداف سازمان:

الف: برنامه ریزی و تعیین خط مشی در امور مربوط به گورستانهای شهر

ب: ایجاد و توسعه و یا نظارت بر احداث و توسعه گورستانهای مورد نیاز با هماهنگی سازمانهای ذیربط.

ج: بهره برداری و یا نظارت بر طرز استفاده از گورستانهای احداث شده و انتظام امور گورستانهای واقع در شهر

د: انجام ترتیبات لازم جهت حمل، تغسیل ، تکفین، تدفین و انجام مراسم و تشریفات مذهبی اموات مسلمین.

موضوع سازمان:

سازمان جهت نیل به اهداف فوق بارعایت مقررات مربوط اقدام به اجرای موضوعات ذیل می نماید:

تهیه آمار و اطلاعات مربوط به متوفیات و ارتباط با مراکز اطلاعاتی.

ارتباط و همکاری و مشورت با مراکز علمی و پزشکی و سایر سازمانهای و اشخاص ذیربط.

تملک اراضی و املاک مجاز پس از تحصیل مجوز قانونی جهت تامین نیازهای سازمان در قالب قوانین مربوطه.

اعلام نظر در خصوص استعلامهای مراجع در ارتباط با اهداف سازمان.

احداث ابنیه و تاسیسات مورد نیاز گورستانهای عمومی مسلمین از طریق امانی یا پیمانکاری براساس مفاد اساسنامه.

نظارت بر احداث ابنیه و تاسیسات سایر گورستانها.

تدوین آیین نامه های مربوط به انتظام امور گورستانها.

ایجاد موسسات و شرکتهای وابسته جهت تحقق اهداف سازمان که طبق اصول بازرگانی اداره می شود با پیشنهاد شورای سازمان و تصویب وزارت کشور، اساسنامه اینگونه موسسات و شرکتها می بایستی به تصویب وزارت کشور برسد.

نام و نام خانوادگی:

محمد محمدزاده

مدرک تحصیلی:

لیسانس


بازسازی پس از سوگواری
بعد از شوک مواجهه با مرگ یک عزیز ، دنیا به هیچ وجه مثل قبل نیست . در این مرحله ، زندگی جدید بازسازی می شود . پس از پذیرش مرگ ، کم کم فرد انگیزه و تمایل به کار پیدا می کند و با انجام کارها و مسئولیت های جدید به سمت زندگی پیش می رود.

دلمردگی و افسردگی زمان سوگواری
واکنش های احساسی و شدت خشم به سمت بیهوشی احساسی پیش می رود . این مرحله باعث تحمل رنج می شود . شوک گذشته و دیگر انکار مرگ مطرح نیست ، خشم هم فروکش کرده ، فقط اندوهی عمیق باقی مانده است . حالا دیگر او می تواند گریه کند ، در رویا فرو برود و در غیابش ، با او حرف بزند . حالا رنجی که می برد با آگاهی از فقدان یک عزیز است . این مرحله گاهی بسیار طولانی می شود ، حتی ممکن است چندین سال طول بکشد . در این مرحله انجام یک سری مناسک ، تحمل شرایط و ادامه زندگی در روال طبیعی را میسر می سازند . این مرحله ممکن است تا یک افسردگی واقعی هم پیش برود ، گاهی اوقات هم فرد دوست دارد بمیرد تا به فرد فوت شده ، ملحق شود . بازگشت تدریجی به یک وضعیت احساسی نرمال ، پذیرش به تدریج خلق وخوی فرد بهتر می شود . شخص سوگوار به سمت لذات زندگی اش باز می گردد. او می تواند کم کم با اندوه به فرد از دست رفته فکر کند ، اما رنج و ناراحتی اش به مرور قابل تحمل می شود . سپس او می تواند به گذشته برگردد و هم به محاسن و هم به معایب فرد از دست رفته فکر کند.

خشم و عصبانیت مرتبط با سوگواری
چرا او؟ چرا من ؟ و این سئوال ها غیر از اینکه پاسخ دادن به آن ها غیر ممکن است ، نشان دهنده خشم و عصبانیت فرد می باشد . از آنجایی که فرد هنوز با مسئله مرگ کنار نیامده و آن را نپذیرفته ، دچار خشم می شود . این خشم نوعی مبارزه یا دفاع محسوب می شود. این خشم را فرد غالباً نسبت به خودش ، فرد فوت شده ( با بیان جملاتی مانند : چرا این کار را کردم ؟ چرا او رفت ؟ ) ، اطرافیانش یا تیم معالجش بروز می دهد . این مرحله طبیعی است و عصبانیت نسبت به فرد از دست رفته ، نشانه بی علاقگی به وی نیست ، بالعکس نشانه یک واکنش وخیم است .

انکار از دست دادن عزیز
« حقیقت نداره» ؛ « ممکن نیست » . شوک خبر چنان وحشتناک است که غیر ممکن است که آن را بپذیریم . این انکار ، مکانیسم دفاعی بدن است که باعث می شود ضربه را تحمل کنیم و سر پا بمانیم . این واکنش اگر بیش از اندازه طول نکشد ، طبیعی است . برای مواجه شدن با حقیقت مرگ ، دیدن پیکر بی جان فرد نیز تأثیر بسیار مهمی در گذر کردن از این مرحله سخت دارد.در این زمان باید روی نزدیکان برای پشت سر گذاشتن این مراحل حساب کرد.

شوک پس از شنیدن خبر فوت
زمان شوک ، یک دوره تغییر بسیار عمیق است. قطعاً بعد از فوت یک عزیز دیگر اوضاع مثل قبل نیست . این زمان آغاز آسیب روحی است . بعدها ، اغلب جزئیات این لحظات به یاد آورده می شود ، ساعت آن روز ، موسیقی که فرد در حال گوش دادنش بوده ، کلماتی که برای دادن خبر فوت فرد به کار برده شد . تمام آنچه که در آن لحظات به واسطه احساسات شدید تحریک شده اند ، در خاطر باقی می مانند.

چگونه با مرگ عزیزمان کنار بیاییم ؟
هنگامی که یکی از نزدیکانمان را از دست می دهیم ، شوک وحشتناکی به ما وارد می شود . بعد از این واقعه ، مدت زمانی لازم است که با گذر کردن از چندین مرحله به زندگی عادی مان بازگردیم . اما در ابتدا باید مراحل سوگواری را بدانیم . اینکه هر شخص در مواجهه با مرگ عزیزش چه حالت هایی پیدا می کند. مراحل سوگواری اجتناب ناپذیرند . هر شخصی این مراحل را به آرامی یا سریع پشت سر می گذارد . سوگواری ممکن است چند روز یا حتی چندین سال طول بکشد . این زمان به شرایط فرد ، خلقیات و ظرفیت او در واکنش به این حادثه بستگی دارد.

 

" کیفیت چنان است که به سندهای معتبره روایت شده از جابر از امام محمد باقر (ع) که امام زین العابدین (ع) به زیارت امیرالمؤمنین (ع) آمد و نزد قبر آن حضرت ایستاد و گریست و گفت : "
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا امینَ اللَّهِ فی اَرْضِهِ وَحُجَّتَهُ عَلی عِبادِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ
سلام بر تو ای امانتدار خدا در زمین او و حجتش بر بندگان او سلام بر تو ای امیر

اَشْهَدُ اَنَّکَ جاهَدْتَ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ وَعَمِلْتَ بِکِتابِهِ
مؤ منان گواهی دهم که تو در راه خدا جهاد کردی چنانچه باید و رفتار کردی به کتاب خدا (قرآن )

وَاتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِیِّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ حَتّی دَعاکَ اللَّهُ اِلی جِوارِهِ
و پیروی کردی از سنتهای پیامبرش صلی اللّه علیه و آله تا اینکه خداوند تو را به جوار خویش

فَقَبَضَکَ اِلَیْهِ بِاخْتِیارِهِ وَاَ لْزَمَ اَعْدائَکَ الْحُجَّهَ مَعَ مالَکَ مِنَ الْحُجَجِ
دعوت فرمود و به اختیار خودش جانت را قبض نمود و ملزم کرد دشمنانت را به حجت و برهان با حجتهای

الْبالِغَهِ عَلی جَمیعِ خَلْقِهِ اَللّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسی مُطْمَئِنَّهً بِقَدَرِکَ
رسای دیگری که با تو بود بر تمامی خلق خود، خدایا قرار ده نفس مرا آرام به تقدیرت

راضِیَهً بِقَضاَّئِکَ مُولَعَهً بِذِکْرِکَ وَدُعاَّئِکَ مُحِبَّهً لِصَفْوَهِ اَوْلِیاَّئِکَ
و خوشنود به قضایت و حریص به ذکر و دعایت و دوستدار برگزیدگان دوستانت

مَحْبُوبَهً فی اَرْضِکَ وَسَماَّئِکَ صابِرَهً عَلی نُزُولِ بَلاَّئِکَ ش اکِرَهً
و محبوب در زمین و آسمانت و شکیبا در مورد نزول بلایت و سپاسگزار

لِفَواضِلِ نَعْماَّئِکَ ذاکِرَهً لِسَوابِغِ آلا ئِکَ مُشْتاقَهً اِلی فَرْحَهِ لِقاَّئِکَ
در برابر نعمتهای فزونت و متذکر عطایای فراوانت مشتاق به شاد گشتن دیدارت توشه گیر پرهیزکاری

مُتَزَوِّدَهً التَّقْوی لِیَوْمِ جَزاَّئِکَ مُسْتَنَّهً بِسُنَنِ اَوْلِیاَّئِکَ مُفارِقَهً
برای روز پاداشت پیروی کننده روشهای دوستانت دوری گزیننده

لاَِخْلاقِ اَعْدائِکَ مَشْغُولَهً عَنِ الدُّنْیا بِحَمْدِکَ وَثَناَّئِکَ
اخلاق دشمنانت سرگرم از دنیا به ستایش و ثنایت

پس پهلوی روی مبارک خود را برقبر گذاشت وگفت :

اَللّهُمَّ اِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتینَ اِلَیْکَ والِهَهٌ
خدایا براستی دلهای فروتنان درگاهت بسوی تو حیران است

وَسُبُلَ الرّاغِبینَ اِلَیْکَ شارِعَهٌ وَاَعْلامَ الْقاصِدینَ اِلَیْکَ واضِحَهٌ
و راههای مشتاقان به جانب تو باز است و نشانه های قاصدان کویت آشکار و نمایان است

وَاَفْئِدَهَ الْعارِفینَ مِنْکَ فازِعَهٌ وَاَصْواتَ الدّاعینَ اِلَیْکَ صاعِدَهٌ
و قلبهای عارفان از تو ترسان است و صداهای خوانندگان بطرف تو صاعد

وَاَبْوابَ الاِْجابَهِ لَهُمْ مُفَتَّحَهٌ وَدَعْوَهَ مَنْ ناجاکَ مُسْتَجابَهٌ وَتَوْبَهَ مَنْ
و درهای اجابت برویشان باز است و دعای آنکس که با تو راز گوید مستجاب است و توبه آنکس که

اَنابَ اِلَیْکَ مَقْبُولَهٌ وَعَبْرَهَ مَنْ بَکی مِنْ خَوْفِکَ مَرْحُومَهٌ وَالاِْغاثَهَ
به درگاه تو بازگردد پذیرفته است و اشک دیده آنکس که از خوف تو گرید مورد رحم و مهر است و فریادرسی تو

لِمَنِ اسْتَغاثَ بِکَ مَوْجُودَهٌ وَالاِْعانَهَ لِمَنِ اسْتَعانَ بِکَ مَبْذُولَهٌ
برای کسی که به تو استغاثه کند آماده است و کمک کاریت برای آنکس که از تو کمک خواهد رایگان است

وَعِداتِکَ لِعِبادِکَ مُنْجَزَهٌ وَزَلَلَ مَنِ اسْتَقالَکَ مُقالَهٌ وَاَعْمالَ
و وعده هایی که به بندگانت دادی وفایش حتمی است و لغزش کسی که از تو پوزش طلبد بخشوده است و کارهای

الْعامِلینَ لَدَیْکَ مَحْفُوظَهٌ وَاَرْزاقَکَ اِلَی الْخَلائِقِ مِنْ لَدُنْکَ نازِلَهٌ
آنانکه برای تو کار کنند در نزد تو محفوظ است و روزیهایی که به آفریدگانت دهی از نزدت ریزان است

وَعَواَّئِدَ الْمَزیدِ اِلَیْهِمْ واصِلَهٌ وَذُنُوبَ الْمُسْتَغْفِرینَ مَغْفُورَهٌ
و بهره های بیشتری هم بسویشان می رسد و گناه آمرزش خواهان (از تو) آمرزیده است

وَحَواَّئِجَ خَلْقِکَ عِنْدَکَ مَقْضِیَّهٌ وَجَواَّئِزَ السّآئِلینَ عِنْدَکَ مُوَفَّرَهٌ وَ
و حاجتهای آفریدگانت نزد تو روا شده است و جایزه های سائلان در پیش تو شایان و وافر است و

عَواَّئِدَ الْمَزیدِ مُتَواتِرَهٌ وَمَواَّئِدَ الْمُسْتَطْعِمینَ مُعَدَّهٌ وَمَناهِلَ الظِّماَّءِ
بهره های فزون پیاپی است و خوانهای احسان تو برای طعام خواهان آماده است و حوضهای آب برای تشنگان

مُتْرَعَهٌ اَللّهُمَّ فَاسْتَجِبْ دُعاَّئی وَاقْبَلْ ثَناَّئی وَاجْمَعْ بَیْنی وَبَیْنَ
لبریز است خدایا پس دعایم را مستجاب کن و بپذیر مدح و ثنایم را و گردآور میان من

اَوْلِیاَّئی بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَعَلِیٍّ وَفاطِمَهَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ اِنَّکَ وَلِیُّ
و دوستانم به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین که براستی تویی صاحب

نَعْماَّئی وَمُنْتَهی مُنایَ وَغایَهُ رَجائی فی مُنْقَلَبی وَمَثْوایَ
نعمتهایم و منتهای آرزویم و سرحد نهایی امیدم و بازگشتگاه و اقامتگاهم

بعد از این زیارت این فقرات نیز مسطور است :

اَنْتَ اِلهی وَسَیِّدی وَمَوْلایَ
تویی معبود و آقا و مولای من

اِغْفِرْ لاَِوْلِیاَّئِنا وَکُفَّ عَنّا اَعْداَّئَنا وَاشْغَلْهُمْ عَنْ اَذانا وَاَظْهِرْ کَلِمَهَ
بیامرز دوستان ما را و بازدار از ما دشمنانمان را و سرگرمشان کن از آزار ما و آشکار کن گفتار

الْحَقِّ وَاجْعَلْهَا الْعُلْیا وَاَدْحِضْ کَلِمَهَ الْباطِلِ وَاجْعَلْهَا السُّفْلی اِنَّکَ
حق را و آنرا برتر قرار ده و از میان ببر گفتار باطل را و آنرا پست گردان که براستی تو

عَلی کُلِّشَی ءٍْ قَدیرٌ
بر هرچیز توانایی